Jak si vede Česká republika v porovnání s ostatními státy Evropy z pohledu nákladů na dopravu? Prohlédněte si výsledky Mobility barometru 2025.
Průzkum porovnává náklady na dopravu v evropských zemích
Výsledky průzkumu Mobility barometr 2025 odhalily nárůst i pokles nákladů na dopravu a autopojištění. Průzkum Mobility barometr 2025 proběhl na přelomu roku 2024 a 2025 speciálně pro potřeby pojišťovací a asistenční společnosti Europ Assistance, která výsledky zveřejnila na svém webu. Průzkumu se zúčastnilo celkem 9 000 respondentů v celkem 9 evropských zemích, konkrétně v:
- České republice
- Belgii
- Francii
- Itálii
- Německu
- Portugalsku
- Rakousku
- Španělsku
- Švýcarsku
Právě tento seznam evropských zemích mějte na paměti, až se pustíte do studia výsledků v jednotlivých kategoriích. Jak si vede Česká republika v porovnání s vybranými evropskými státy? Pojďme se podívat na jednotlivé kategorie.
Měsíční náklady na dopravu
V České republice jsou podle průzkumu průměrné náklady na dopravu v rámci rodiny rovné 198 euro. To je o téměř 40 euro více, než je evropský průměr, který činí 159 euro. Z průzkumu dále jasně vyplývá, že 48 % českých domácností za dopravu každý měsíc zaplatí více jak 100 euro, což je přibližně 2 500 korun. Dobrou zprávou je, že ve Švýcarsku tuto částku měsíčně překročí 72 % domácností, ovšem zde se hodí poznamenat, že průměrný měsíční plat ve Švýcarsku je 180 000 korun. Mnohem nižší náklady na dopravu v rámci jedné domácnosti jsou ve Španělsku, Francii a Portugalsku.
Průměrné platy v ostatních zemích
Než se vrhneme na vyjmenování všech položek, jež byly do měsíčních nákladů na dopravu zahrnuty, pojďme se podívat na průměrné platy v některých ostatních evropských zemích, jež byly součástí průzkumu.
- V Belgii je průměrný měsíční plat 102 552 korun.
- V Rakousku činí průměrná měsíční mzda 114 912 korun.
- V Portugalsku a Španělsku jsou průměrné měsíční mzdy srovnatelné s těmi u nás.
Co je do měsíčních nákladů zahrnuto?
Abychom měli lepší přehled o tom, co je v těchto měsíčních nákladech na dopravu vlastně zahrnuto, pojďme se na to podívat. Měsíční náklady na dopravu, které byly použity pro potřeby průzkumu, zahrnují:
- veškeré výdaje spojené s provozem a používáním osobního automobilu (palivo, parkovné a podobně)
- peníze vydané za použití veřejné dopravy
- výdaje spojené s pronájmem vozu
- peníze vydané za taxi služby
Průměrné náklady na autopojištění
Naopak náklady spojené s autopojištěním u nás jsou v porovnání s ostatními evropskými zeměmi skutečně nízké. V České republice tvoří roční roční náklady na autopojištění průměrně 299 euro, což je přibližně sedm a půl tisíce korun. I navzdory tomu, že oproti loňskému roku cena autopojištění u nás vzrostla o 33 euro, stále se nedá srovnávat s průměrnou roční částkou v evropských zemích, která činí 644 euro, tedy přibližně 16 000 korun.
Asistenční služba
Další, na co se průzkum Mobility barometr zaměřil, bylo využívání asistenčních služeb. Věřili byste tomu, že v Česku ji někdy využilo pouze 34 % řidičů? I v tomto ohledu zaostáváme za evropským průměrem, který je 48 %. Čeští řidiči totiž dávají přednost pomoci na místě a také rádi využívají možnost zapůjčení náhradního vozidla v případě poruchy.
V mnoha ohledech si Česká republika vzhledem k ostatním zemím, jež se průzkumu zúčastnily, vede dobře. Nicméně v mnoha zemích, které byly do průzkumu zahrnuty, se průměrné měsíční platy pohybují v naprosto odlišných číslech, a proto je zarážející, že jsou u nás tak vysoké náklady na dopravu.
Zdroj textu: www.auto4drive.cz, www.ipsos.com
Zdroj foto: www.freepik.com