Zajímá vás, jaké automobily jezdí po českých silnicích nejčastěji? Pojďme se společně podívat na aktuální data z uplynulého roku. Toto je vozový park České republiky.
Je Česko odkladištěm Evropy?
V souvislosti s automobily, které se pohybují po českých silnicích, se často hovoří o tom, že naše země slouží jako odkladiště starých vozů z ostatních evropských zemí. Je to skutečně tak? Nebo jsou tato tvrzení přehnaná? Odpověď vám přinesou následující data z loňského roku a také statistiky, jež zveřejnila společnost Cebia.
Průměrné stáří vozů na českých silnicích
S koncem roku 2024 došlo k zvýšení průměrného stáří ve všech kategorií vozidel. Průměrné stáří osobních automobilů je 16,5 roku. Pokud bychom se ale podívali na průměrné stáří všech motorových vozidel, toto číslo by ještě mírně narostlo, celkem o tři roky na 19,5 roku. Zajímá vás, jak si stojí vozidla v jednotlivých kategoriích?
- Průměrný věk lehkých užitkových vozů je 14,81 roku.
- Průměrné stáří autobusů je o něco vyšší – 15,10 roku.
- Poměrně vysoké je průměrné stáří nákladních automobilů – 18,64 roku.
- Šokující je rovněž průměrně stáří motocyklů – 34,52 roku.
- To druhé nejvyšší číslo jsme si ale nechali na konec. Tipnete si, jaké je průměrné stáří traktorů, které se pohybují na českých polích? Je to neuvěřitelných 32,99 roku.
V roce 2024 bylo v České republice registrováno 6 722 899 osobních automobilů.
Čím je stárnutí vozového parku způsobeno?
Jestli přemýšlíte nad tím, proč se stáří vozového parku v naší zemi stále zvyšuje, rovnou vám poskytneme odpovědi. Na vině jsou následující faktory:
- nižší prodeje nových vozidel
- nabídka ojetých vozů z dovozu, jejichž stáří je poměrně vysoké
- přestárlá vozidla, která se stále pohybují na českých silnicích, ačkoliv by měla být již vyřazena z provozu
- když se do rodiny koupí nový vůz, ten původní se často ponechá, ačkoliv často se přestane úplně používat a nejezdí se s ním ani na STK
Negativní dopad stáří vozového parku
Ruku v ruce s poměrně velkým stářím českého vozového parku jdou i další proměnné. Jednou z nich je počet nehod, k nimž každoročně dochází na českých silnicích. Vysoké stáří automobilů a dalších vozidel, které se pohybují v silničním provozu, se samozřejmě negativně odráží na bezpečnosti a pozitivní dopad nemá používání starých vozidel ani na životní prostředí.
Nejsme v tom sami
Kdybychom vozový park České republiky porovnali s ostatními zeměmi Evropské Unie, zjistili bychom, že na tom rozhodně nejsme nejhůř. Na příčkách za Českou republikou se totiž umístilo Řecko a Estonsko. Průměrný věk osobních automobilů v Evropě je 12,3 roku.
Realita je trochu jiná
Protože data, z kterých se ve statistikách vychází, zahrnují veškerá registrovaná vozidla, máme pro vás závěrem vcelku dobrou zprávu. Analytici ze společnosti Cebia, jež se specializuje na prověřování a zabezpečování všech druhů vozidel, z dat vozidel, která jezdí pravidelně na STK, zjistili, že průměrné stáří vozů, která jsou skutečně v provozu, je pouhých 13,79 roku. Dále také přišli na to, že polovina najetých kilometrů za rok připadá na osobní automobily, jež jsou maximálně 8 let staré.
Ačkoliv o českém vozovém parku se často hovoří převážně negativně, situace naštěstí není tak špatná, jak jste si možná mysleli. Průměrné stáří vozového parku totiž zvyšují vozy, které jsou sice registrované, ale stojí v garáži nebo na dvoře a nikdo je nepoužívá. Statistiky se totiž počítají z dat uvedených v registru vozidel, ačkoliv mnohem lepší obrázek o situaci na českých silnicích bychom získali z dat STK.
Zdroj textu: www.garaz.cz, www.cappo.cz
Zdroj foto: www.pexels.com