Venku mrzne, až praští. Ještě, že máme čím jezdit a nemusíme se v nepříjemném počasí potácet pešky. Jenomže co když mrze tak moc, až zatuhne palivo? Jak je to ve skutečnosti s mrznutím nafty, benzínu a plynu, jsme se zeptali profesionálů z pražského autoservisu.
Kdy zamrzá nafta a co s ní?
Tzv. bod filtrovatelnosti, tedy moment, kdy se přes palivový filtr dostanou do paliva krystalky tuhnoucího parafínu, je u běžné nafty při -10 °C (ovšem pozor – problémy se mohou projevit i při – 7 °C!) a v případě zimní nafty při -20 °C. Autorizovaný servis Škoda však podotýká, že dlouhodobější mrazy mohou bod filtrovatelnosti posunout na -18 °C.
Bod filtrovatelnosti lze „posunout“ o víc než 5 °C přidáním aditiv. Další možností je tzv. arktická nafta s bodem filtrovatelnosti při -32 °C. Ta je však dostupná spíše v horských oblastech a je určena především pro vozy integrovaného záchranného systému.
Nejlepší prevencí je tedy tankovat kvalitní palivo, případně pravidelně používat speciální aditiva. Od věci není ani udržování plné nádrže.
Starší automobil s dieselovým motorem je vhodné na zimu připravit. Vyměňte motorový olej za takový, který má příhodnější viskozitu – během mrazů tolik nehoustne a umožňuje pístům snadnější pohyb. Případně vyměňte žhavicí svíčky za silnější.
Čemu byste se naopak měli vyhnout, jsou oleje s vysokým podílem bio složky.
Může zamrznout i benzín?
Ano, ale jen teoreticky. Autoservis Škoda Praha upřesňuje, že v případě Naturalu 95 je bod filtrovatelnosti -45 °C, což není typická teplota pro středoevropské podmínky. Vlastnosti benzínu se výrazně nemění ani přidáním biosložky (benzín E 10). V souvislosti s benzínem jsou naopak rizikové vysoké teploty, kdy může v důsledku odpařování dojít k výbuchu.
A co se týče LPG, případné potíže nastávají kolem -50 °C, takže skutečně není důvod obavám. Tedy pokud se právě nechystáte někam na Sibiř.