Budeme se zde bavit o automobilu, zapomeňte ale na čtyři kola a plechovou karoserii. Velorex má pouze tři kola a je potažen koženkou, ale i přesto patří “hadraplán” neodmyslitelně k historii českého automobilového průmyslu. Na ulici si ho nemůžete díky ojedinělé konstrukci splést s ničím jiným. Můžete si myslet, že tento výtvor bratrů Stránských je spíše jen takové vozítko, ale byl homologován jako osobní automobil.
Vozidlo, které dokáže řídit každý
Vše začalo v Moravské Třebové v malé dílně. Na počátku Velorexu stála myšlenka kombinace výhod motocyklů a automobilů. Po sérii úspěšných prototypů nastala malosériová výroba, kterou o několik let později zastavilo znárodnění. Výroba se přesunula do velodružstva Solnice a Velorex byl díky jednoduchému ovládání určen jako vozítko pro invalidy. Jízda v něm byla vlastně tak snadná, že to zvládl každý a až do konce druhého tisíciletí k usednutí za jeho volant postačil řidičský průkaz skupiny A.
Rozšířil se do celého světa
I to velice napomohlo jeho rozšíření. Podle dostupných údajů bylo vyrobeno 15 300 kusů těchto tříkolových vozítek. Nebyly oblíbené jen v České republice. Rozšířily se dokonce do celé Evropy a také do Ameriky, Austrálie i Asie. Je to tedy jeden z těch českých výrobků, které zažily celosvětový úspěch. Velorexy neznáme jen ze silnic, ale také z televizních obrazovek. Z českých filmů můžeme zmínit Vrchní, prchni! a roli dostal také v nizozemském díle Momentky. Objevil se dokonce i v jednom z dílů motoristického pořadu Top Gear.
Velorex je dnes ohroženým druhem
Potkat Velorex na silnici je dnes spíše zázrak. Jedním z důvodů je fakt, že jich už moc nezůstalo a zbytek je uschován ve sbírkách veteránů. Velké množství bylo také znehodnoceno přestavbami. Naštěstí jsou zde firmy jako Classic Cars Bohemia, které se starají o renovace těchto pokladů. Umožňují vám zakoupit si kus české historie. Užívat si budete nejen projížďky o víkendech, ale můžete se přidat do klubu fanoušků Velorexů a objíždět tématické srazy.